Efteruddannelse

Efteruddannelse, start den 22. februar - 24. maj 2019

Masser af inspiration til institutionens rytmikundervisning.

Hvad er Rytmik?

Hvordan kan rytmik bruges som et pædagogisk redskab?

At bruge rytmik i dagligdagen giver adgang til bedre forståelse for det enkelte barns behov og niveau indenfor følgende pædagogiske temaer: Sprog, motorik, kropsbevidsthed og socialt sammenspil.

Rytmik kan være med til at synliggøre og støtte op om sociale relationer, opløse generthed, pirre nysgerrighed og understøtter hver enkelt i gruppen samt opbygger fællesskabet. Med rytmik kan der arbejdes konstruktivt med mobning, ligesom rytmik kan bane vej for nemme sejre, skabe umiddelbar glæde og gode grin.

Hvem henvender efteruddannelsen sig til?

Efteruddannelsen henvender sig til alle der bevidst vil arbejde med disse fokusområder, med afsæt i musik, motorik og musikalske lege, samt til dig der arbejder med rytmik i institutionen og nu trænger til fornyelse.

Hvad tilbyder vi

  • Et spændende forløb, hvor du vil blive fyldt med inspiration samt være med til at inspirere
  • Vi vil arbejde med trommerytmer, så du er i stand til at understøtte rytmikundervisningen med tromme
  • Vi vil lege og udforske, forskellige rytmikredskaber, som bolde, tørklæder, rasleæg, faldskærm, pinde mm.
  • Vi giver ideer til sanglege og musikalske projekter
  • Vi gennemgår rammelege og fagtelege
  • Vi giver inspiration til brug af instrumenter
  • Vi går i dybden med logisk opbygning af rytmikforløb
  • Hvad er det der får rytmik til at fungere, og hvor går det galt?
  • Hvad er kaos og det vilde, og hvordan kan det transformeres og bruges konstruktivt?
  • Vi bygger i fællesskab forståelse for den gode lektion
  • Der medfølger mappe med sange, ideer, samt en melodihusker

Evaluering

Vi vil evaluere undervisningen, rådgive og inspirere. Dette giver mulighed for at afprøve, justere og udvikle de ideer og forslag, som uddannelsen indeholder, krydret med jeres egne input. Dermed tilpasses undervisningen præcis jeres pædagogiske situation, institutions rammer og behov.

 

 

Sted : Huset Innanna, Nordre Frihavnsgade 17 d, 2100 Østerbro

Tidspunkt: Hver fredag i perioden 22. februar - 24. maj kl. 8.30 - 12.30.

Pris: 5600 kr. 

OBS :  Ferie den 19. april ( påskeferie ) og den 17. maj ( bededag )

Tilmelding kan ske her

Det siger tidligere kursister:

Jeg har deltaget i et rytmikforløb i Rytmikhuset hos Lotte og Dagros. Det har været meget inspirerende og let at bruge i mit daglige arbejde i en børnehave.

Der har været en passende mængde teori og absolut mest praktiske lege, sange og træning i at bruge forskellige elementer til at gøre et rytmikforløb med børn spændende, nyt og appetitligt. Det har især været trommer, men også gode ideer til hvordan jeg kan inddrage tørklæder, bolde m.v. i rytmikken med børn.

Jeg har gået en gang om ugen i 3 måneder, hvilket har betydet at jeg kunne afprøve, det vi blev introduceret for på kurset, og næste gang diskutere hvordan mit forløb i børnehaven så gik og hvordan det kunne ændres, tilpasses og optimeres. Det har virkelig være en fordel at kurset har været tilrettelagt, således at jeg kunne gå hjem og afprøve og komme tilbage ugen efter.

Jeg kan virkelig anbefale rytmik kurset, jeg går derfra med en masse nye ideer til mit arbejde og føler mig rustet til at optimere rytmikken med børnene.

Jytte, pædagog i Asmundsminde Børnehave

 

Det har været et fantastisk forløb, hvor vi fra start til slut har mødt 2 engagerede undervisere, der har suppleret hinanden på bedste vis.Vi har på holdet haft forskellige forudsætninger og ønsker med hjemmefra og Daggros og Lotte har på inspirerende vis fået os alle til at tage materiale med hjem i institutionerne og afprøve og der er blevet givet sparring og gode råd.

Personligt har det været med til at udvikle min opfattelse af, hvor meget jeg stadig har at lære om børn efter 20 år som uddannet pædagog i en daginstitution. Som sprogansvarlig på snart 10. år i en børnehave, har jeg prøvet med forskellige metoder og forløb at hjælpe børn med sproglige problematikker.Ved at inddrage rytmik og bevægelse i mine forløb, har børnene og jeg fået en helt anden indgangsvinkel til at lege sproget ind. Jeg har lært at rytmik gælder om at sætte glæden ved at bevæge sig til rytme og sang på dagsordenen, og at der er okay , det er på kanten til kaos engang imellem. Det er her børnene bliver udfordret og sat fri for daginstitutionens regler om hvor højt man må råbe, hvor stærkt man må løbe og at børn uanset forudsætninger sprogligt kan være med. Alle børn i min børnehave kender efterhånden ordet velfordelt. Med det ene ord kan man få selv den mest vilde gruppe til at tage hensyn til hinanden.

Jeg giver mine bedste anbefalinger til rytmikhuset. Det har været en fornøjelse at gå på dette hold.

Tina Nielsen, Pædagog i Karise Børnehus

 

Dejligt med god inspiration.

Alle personer som arbejder med børn, burde gå på dette kursus

Majbritt Menander, Pædagog i Rosenborg Frihavns Bærnehave 3

 

Rytmikhuset er fantastisk.

Tusind tak Daggros og Lotte for at være en god inspiration, og for den gode undervisning.

Jeg bliver fyldt med god energi hver gang jeg er i Rytmikhuset.

Susana Fuleki, Pædagog i Børnehuset Lindelund Gillesager